ΑΘΗΝΑ. Σε μία λιγότερο γνωστή αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διάσταση της ελληνικής εθνικοαπελευθερωτικής επανάστασης του 1821 αναφέρθηκε σε χαιρετισμό που απηύθυνε την Τετάρτη 24 Νοεμβρίου κατά την έναρξη των εργασιών του υβριδικού συνεδρίου «Ελλάδα-Λατινική Αμερική: Παράλληλες μνήμες και προοπτικές για το μέλλον», ο Γ.Γ. Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, κ. Ιωάννης Χρυσουλάκης.
Όπως υπογράμμισε εισαγωγικά, εκδηλώσεις όπως αυτή που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΔΙΚΤΥΟΥ για τη μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη σε συνεργασία με το Οικονομικό Forum Δελφών, φωτίζουν «λιγότερο προφανείς διαστάσεις και νοηματοδοτήσεις της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά και διεθνείς πτυχές της που απαιτούν βαθύτερη έρευνα και συνθετική ικανότητα στην ανάγνωση των ιστορικών δεδομένων».
Ειδικότερα, ο κ. Χρυσουλάκης στο πλαίσιο της ομιλίας του επεσήμανε ότι «η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα στον πλανήτη που γιορτάζει φέτος 200 χρόνια εθνικής ανεξαρτησίας, καθώς το ίδιο ισχύει και για εννέα ακόμη κράτη της Λατινικής Αμερικής: το Μεξικό, η Βενεζουέλα, η Γουατεμάλα, η Ονδούρα, το Ελ Σαλβαδόρ, η Δομινικανή Δημοκρατία, ο Παναμάς, η Κόστα Ρίκα και η Νικαράγουα».
Ο Γ.Γ. Αποδήμου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας, μεταξύ άλλων, επεσήμανε εμφατικά τα σημεία τομής της ελληνικής με τις λατινοαμερικανικές επαναστάσεις του πρώτου μισού του 19ου αιώνα. Όπως κατέδειξε παραθέτοντας ενδεικτικά αλλά χαρακτηριστικά παραδείγματα από ιστοριογραφικές πηγές και κείμενα αναφοράς εκείνης της περιόδου, υφίστανται κοινές ιστορικές και ιδεολογικές καταβολές στις επαναστάσεις και τα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, αλλά και ενδιαφέρουσες συσχετίσεις σε επίπεδο αιτημάτων, οραμάτων, προσωπικοτήτων και συμβολισμών.
B”H It’s well to draw a parallel between the Greek uprising of 1821 with the revolt of the Latin American colonies, yearning for liberation from Spain —- beginning with 🇲🇽Mexico a decade before. The revolutionary spirit of independence, ironically, was fueled by the French Revolution in 1789, and willfully spread by Emperor Napoleon Bonaparte. As often happens with dictators, his messianic drive to impose the French ideas of liberte-egalite-fraternite awaken dormant nationalisms; the Greek variant was simply its Balkan manifestation. As liberations evolved into homegrown authoritarianism, as in our day, we learn that national independence is no panacea for the underlying problems that lurk beneath surface highjinks of winning the struggle. Success is frequently attended by civil strife, assassination, bankruptcies, juntas, and abject intolerable suppression of minorities. Do I describe the bicentennial history of Greece? It’s intended to be; along with the invitation to become more humble of current Hellenic achievements, respectful of diverse populations, and inclusive in the determination to improve life for all. Amen. With fraternal affection, Asher🙏🇬🇷👏🏿😀🎂🎵🌹