ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Για τρίτη φορά στην διάρκεια της θητείας του ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας Δρ. Κωνσταντίνος Κούτρας, υποδέχθηκε το βράδυ της περασμένης Τετάρτης (9 Φεβρουαρίου) τους φίλους της Τέχνης στο κτίριο του Γενικού Προξενείου κι αφού προηγουμένως διάφοροι καλλιτέχνες (με έργα τους, ανάμεσα τους και ελληνικής καταγωγής) κατέλαβαν στην κυριολεξία τους χώρους εργασίας του Προξενείου, τοποθετώντας τα έργα τους σε καίρια σημεία, με συντονίστρια την εικαστικό κα, Ειρήνη Λιναρδάκη. Αφορμή ήταν η ετήσια έκθεση με την επωνυμία “Occupy #3 Networks”.
Στην δημιουργική ομάδα της, συμμετείχαν επίσης οι: Shani Ha, Julien Gardair, Francois-Thibaut Pencenat και Ελένη Ρήγα.
Η εμπειρία αλλά και τα σχόλια των φίλων της Τέχνης ήταν όχι μόνο θετική, αλλά έφτασαν στο σημείο των επαίνων για πολλούς καλλιτέχνες καθώς επίσης και για την αξιόλογη αυτή πρωτοβουλία του Ελληνικού Προξενείου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι εάν έμπαινες στην πλατφόρμα κρατήσεων Eventbrite, που σε παρέπεμπε η πρόσκληση του Προξενείου, για να κανείς κράτηση ως προς την ημέρα και ώρα έναρξης της έκθεσης, οι κρατήσεις είχαν ήδη κλείσει τουλάχιστον για δυο μέρες.
Όποιος δηλαδή έμπαινε να κάνει κράτηση την Τετάρτη, ημέρα έναρξης της έκθεσης, θα έβρισκε ανοικτή ώρα επίσκεψης για την Παρασκευή.
Εντύπωση μας έκανε και η ζωντανή μουσική με σαξόφωνο του μουσικού Dawud Rahman, στο ισόγειο, που υποδεχόταν έτσι με όμορφο τρόπο τους επισκέπτες.
Ο ίδιος ο γενικός πρόξενος, ο πρόξενος κ. Παπαγεωργίου, αλλά και όλο το προσωπικό που εργάζεται στο Προξενείο κινητοποιήθηκαν για την επιτυχία της πρωτοβουλίας και πράγματι έδωσαν ένα κομμάτι του εαυτού τους, υποδεχόμενοι τους επισκέπτες και δίνοντας τους την αίσθηση ότι είναι καλοδεχούμενοι.
Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στο γεγονός ότι ως εναρκτήρια ημέρα επιλέχθηκε η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα του Παγκόσμιου εορτασμού της Ελληνικής Γλώσσας.
Όταν φτάσαμε εκεί, μας υποδέχθηκε η κ. Εβελίν Κανελέα, υπεύθυνη για πολιτιστικά θέματα, ενώ ο κ. Κούτρας, ξεναγούσε την ίδια στιγμή τον γενικό πρόξενο της Κόστα Ρίκα.
Εντύπωση λοιπόν, μας έκανε το γεγονός ότι πρόθυμα οι ίδιοι, είτε ήταν απασχολημένοι με τον καθημερινό φόρτο εργασίας, είτε απλά ευρισκόμενοι στο γραφείο τους, την στιγμή της επίσκεψης μας, όχι μόνο μας βοήθησαν να δούμε με άλλο μάτι τα έργα των καλλιτεχνών, αλλά μας έδωσαν και στοιχεία και λεπτομέρειες για τον τρόπο της τοποθέτησης των έργων.
Παράδειγμα, εισβάλλοντας κάποια στιγμή στο γραφείο της διευθύντριας του Γραφείου Δημόσιας Διπλωματίας, συναντήσαμε την ίδια την καλλιτέχνη με τον σύζυγό της, την κ. Αντουανέτα Ελλις-Ουίλιαμς, που βρέθηκαν μαζί με τον σύζυγό της, στο σημείο που είχαν τοποθετηθεί τα έργα της.
Ποιο ήταν όμως το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φετινής τρίτης χρονιάς της «κατάληψης» τριών ορόφων του Προξενείου, συγκεκριμένα του ισογείου, του τέταρτου και του πέμπτου;
Ο κάθε καλλιτέχνης (100 συνολικά) εκτός από το βιογραφικό του, εμπιστεύθηκε την ομάδα των επιμελητών για να απλώσει ή να «κρεμάσει» την δουλειά του, εντός των χώρων που αποτελούν χώρους εργασίας τον υπόλοιπο χρόνο, του προσωπικού και της διεύθυνσης του Προξενείου. Δεν την γλίτωσαν ούτε το γραφείο του Γενικού Πρόξενου, αλλά ούτε και εκείνο του Πρόξενου. Στόχος των επιμελητών ήταν να αναδείξουν με περιεκτικό τρόπο το πως μεταμορφώνεται ένας δημόσιος χώρος σε χώρο προβολής της τέχνης.
Με τρόπο όμως που έδειχνε σεβασμό και αρμονία. Ακόμα και μια ρόδα αυτοκινήτου, από την οποία ξεπηδούσε μια βλάστηση ήταν κατάλληλα τοποθετημένη σε βοηθητικό χώρο.
Μάλιστα στον χώρο που συνήθως αποκαλούμε αίθουσα αναμονής, μπροστά σε μια μεγάλη οθόνη τηλεόρασης είχε τοποθετηθεί η ίδια βλάστηση που ήταν κρεμασμένη, σαν να αποτελούσε τμήμα μια σκηνής μέσα στην φύση, από τον πολυέλαιο.
Μια όμορφη και σωστά δοσμένη έμπνευση από την φύση, εντός τεχνητού χώρου, που φυσικά τράβηξε τα βλέμματα του κοινού.
Αν το έβλεπες βράδυ, το έργο σου έδινε την εντύπωση ότι βρισκόσουν σε τροπικό δάσος. Εάν τώρα το έβλεπες το πρωί, με το φως από τον πολυέλαιο αναμμένο, ήταν πλέον μια διαφορετική διάσταση που συνδεόταν ή μάλλον ξεκινούσε από το ταβάνι.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό, που πρέπει ωστόσο να κάνει την κράτηση του χρόνου που είναι διαθέσιμος, μέσω της ειδικής πλατφόρμας, μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου.
Να σημειώσουμε ότι συνεργασία για την έκθεση είχαν οι συντελεστές με το Γενικό Προξενείο της Γαλλίας και με το πρόγραμμα «ARC Athens».
Από την πλευρά μας ανυπομονούμε να ανανεώσουμε το ραντεβού μαζί με το πρότζεκτ της κατάληψης για το 2023.