Ο δύο φορές βραβευμένος με Όσκαρ Γάλλος, με ελληνική καταγωγή, συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Αλεξάντρ Ντεσπλά (Alexandre Desplat) -το γένος Αλέξανδρος Λαδόπουλος, με καταγωγή από τον Βόλο- καταλαβαίνει ελληνικά και τα μιλάει με καλή προφορά, αλλά όχι όσο καλά θα ήθελε.
Έχει συγγενείς στο Παλαιό Φάληρο, την Αίγινα και την Ικαρία, ο ίδιος έφτιαξε τα τελευταία χρόνια σπίτι στην Πάρο, αλλά οι περισσότερες ιστορίες που θυμάται να ακούει σαν παιδί είχαν να κάνουν με τη Σμύρνη, από όπου καταγόταν η οικογένεια της μητέρας του.
Στη συναυλία που θα δώσει αύριο, Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, κλείνοντας το 57o Φεστιβάλ Δημητρίων, θα παίξει κάτι και για τη Σμύρνη.
«Κάτι γεμάτο ψυχή, αλλά όχι πολύ σκοτεινό», όπως λέει, καθώς «είναι σκοτεινή ιστορία από μόνη της».
Αποφάσισε, λοιπόν, να χαρίσει στο κοινό που θα παρακολουθήσει τη συναυλία, κάτι που να βγάζει ελπίδα, «να βγάζει φως στο κλείσιμό του». Ο ίδιος εξάλλου χαρακτηρίζει τον εαυτό του αισιόδοξο.
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ
Πήρε το χρυσό αγαλματίδιο για τα soundtracks των ταινιών «Shape of Water» του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και «The Grand Budapest Hotel» του Γουές Άντερσον, ήταν δέκα φορές υποψήφιος για Όσκαρ, έχει κερδίσει επίσης δύο Χρυσές Σφαίρες, δύο βραβεία Grammy, τρία βραβεία Baftas, τρία βραβεία Cesar και πολλές άλλες διακρίσεις, αλλά ο Αλεξάντρ Ντεσπλά …θέλει κι άλλα.
«Νομίζω ότι χρειάζομαι ένα τρίτο Όσκαρ», λέει γελώντας, για να συμπληρώσει σοβαρά ότι τα βραβεία είναι υπέροχα γιατί μέσα από αυτά γίνεται κάποιος γνωστός, αλλά δεν μπορούν να είναι αυτοσκοπός. «Αν δείτε τη φιλμογραφία μου, έχω κάνει πολλές μικρές ταινίες. Αυτό που έχει νόημα είναι να προσπαθείς να κάνεις όμορφα πράγματα με ταλαντούχους σκηνοθέτες, να δουλεύεις σκληρά και να κερδίζεις την εμπιστοσύνη».
ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ
Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά θεωρείται εδώ και χρόνια από τους καλύτερους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής στον κόσμο, ωστόσο δεν του έχει έρθει καμία πρόταση από σκηνοθέτη στην Ελλάδα για να γράψει μουσική.
«Διαδώστε το», προτρέπει, χαριτολογώντας, τις εκπροσώπους των ΜΜΕ που βρέθηκαν στην κλειστή συνέντευξη Τύπου που έδωσε το απόγευμα της Δευτέρας, στη Θεσσαλονίκη.
«Θα ήθελα πολύ να γράψω για μια ελληνική ταινία. Κάποια μέρα…», λέει και προσθέτει ότι μόνος Έλληνας σκηνοθέτης με τον οποίο έχει συνεργαστεί είναι ο Κώστας Γαβράς, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Γαλλία, γράφοντας τη μουσική για την ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα».
ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΕ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ
Βλέπει πρώτα την ταινία για την οποία πρόκειται να γράψει μουσική, γιατί, όπως τονίζει, θέλει κυρίως να καταλάβει τον ρυθμό της, αλλά και τους χαρακτήρες. «Μ’ αρέσει να ακολουθώ τους ηθοποιούς. Προσπαθώ να καταλάβω αυτό που δε φαίνεται. Αυτό που θα αναδείξει η μουσική. Να βρω τα κρυμμένα στοιχεία».
Δίνει ένα παράδειγμα για ένα σενάριο που μιλάει για ένα υπερκινητικό παιδί. «Δεν πρέπει να γράψω κάτι που θα το ενισχύσει αυτό. Δε χρειάζεται να το τονίσω», λέει και προσθέτει ότι η σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής είναι περίεργη, γιατί «είναι δική σου δουλειά, αλλά και δεν είναι. Είναι μια ομαδική δουλειά. Δουλεύεις για ένα πρότζεκτ».
ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
Στις επόμενες δουλειές του, συμπεριλαμβάνεται η νέα ταινία του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο «Πινόκιο», η νέα ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ «The Boys in the Boat», η «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουικ, κι ένα μπαλέτο για την Όπερα του Όσλο.
Το όνειρό του είναι να συνεχίσει να συνεργάζεται με καλλιτέχνες που αγαπούν τη μουσική του και με τους οποίους μπορεί να αναπτύσσει και να επεκτείνει αυτά που γράφει.
«Δεν μου αρέσει να επαναλαμβάνομαι. Μ’ αρέσει να δοκιμάζω καινούργια πράγματα», σημειώνει και προσθέτει ότι του αρέσουν οι ταινίες με δυνατό και βαθύ νόημα, πολιτικού, κοινωνικού ή συναισθηματικού περιεχομένου.
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, ΞΑΡΧΑΚΟΣ, ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ
Η Ελληνίδα μητέρα του έβαζε συχνά στο σπίτι μουσική του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι και του Ξαρχάκου, ενώ υπήρχε πάντα και πολύ κλασική μουσική.
Ο ίδιος ξεκίνησε σε μικρή ηλικία να παίζει πιάνο, δεν του άρεσε ο δάσκαλος, άρχισε τρομπέτα, πάλι δεν του άρεσε ο δάσκαλος, άρχισε φλάουτο, και το αγάπησε, γιατί αγάπησε τον δάσκαλο!
«Ζω με τη μουσική εδώ και πολλά χρόνια. Είναι η καθημερινή μου εμμονή», λέει.
Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά θα διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, σε ένα πρόγραμμα με δικές του συνθέσεις, με τα πιο αγαπημένα του κομμάτια, μεταφέροντας στο κοινό τη μαγεία της κινηματογραφικής μουσικής.
Στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πολυαναμενόμενο κλείσιμο του φετινού Φεστιβάλ Δημητρίων θα βρεθούν σχεδόν 100 μουσικοί.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ